وسواس فکری و راهکار برای کاهش آن

وسواس فکری و راهکار برای کاهش آن

وسواس فکری و عملی یک اختلال اظطرابی است که در آن فرد افکار و احساسات خاصی را به طور مکرر تجربه می‌کند تا حدی که باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد روزمره او می‌شود در این حالت فرد قادر به کنترل افکار و فعالیت های خود نیست
رفتارهای وسواسی رایج شامل شستن دست‌ها ،شمارش اشیا،نظافت و..
این فعالیت ها تا حدی اتفاق می افتد که زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی فرد را به شیوه‌ای مخرب تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب روزانه بیش از یک ساعت وقت فرد را می‌گیرد
عدم انجام این رفتاری های اجباری معمولا باعث پریشانی شدید می‌شود
بسیاری از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری میدانند که افکار آنها واقع بینانه نیست ،باز هم در پیشگیری از بروز این افکار وسواسی یا توقف اقدامات اجباری خود مشکلی دارند .
تخمین زده می‌شود حدود ۲٪. از افراد جامعه به اختلال وسواس فکری مبتلا هستند تقریبا در بین این موارد علائم این اختلال در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود

وسواس فکریو نشانه های آن

راهکار کاهش وسواس فکری:
۱ _مدیتیشن کنید و سعی کنید افکار منفی خود را رها کنید
۲_تصویر سازی کنید به عنوان مثال یک مثلث بکشید و برای آن یک نام انتخاب کنید، سپس در ضلع پایین ان فیزیولوژی ( کدام قسمت بدن هنگام فکر کردن زیاد تر درگیر می‌شود ) را بنویسید
در ضلع راست ان حس هایتان را بنویسید که در ان لحظه چه حسی دارید
ودر ضلع بعدی افکارتان را بنویسید
سپس تصور کنید که ضلع‌های مثلث را میشکنید
۳_موزیک گوش کنید توجه داشته باشید که موزیک غمگین نباشد
۴_ خودتان را در مکانی را که خیلی دوست دارید تصور کنید
توجه داشته باشید که بدترین فکر ها در کسری از ثانیه به ذهن شما می‌ایند و پایه و اساسی ندارند به گونه‌ای که تمام زندگی خود را مرور میکنید پس می‌توانید به راحتی در لحظه آنها را رها کنید .
در انتها نیز به معرفی افراد مشهوری می پردازیم که دارای اختلال وسواس فکری هستند:

1-Stephen Hawking: استیون هاوکینگ، فیزیکدان و نظریه‌پرداز برجسته بریتانیایی است که به خاطر کارهایش در زمینه فیزیک و نظریه سیاه‌چاله‌ها شناخته می‌شود. وی یکی از اساتید برجسته و مورد توجه در دانشگاه کمبریج بود که از افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری است.

2-Leonardo DiCaprio: لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر اهل آمریکا است که به خاطر بازی در فیلم‌هایی همچون “Titanic” و “The Revenant” شهرت دارد. او یکی از بازیگران موفق و قدرتمند صنعت فیلم است و جوایز متعددی را دریافت کرده است. او یکی از بازیگران مشهور مبتلا به وسواس فکری است.

3-Nikola Tesla: نیکولا تسلا، مخترع و مهندس برجسته صرب-آمریکایی است. وی به عنوان یکی از بزرگترین مخترعان تاریخ شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه فناوری برق و اختراعاتی همچون سیستم تغذیه برق از راه دور (ترانسفورماتور) و سیستم جریان متناوب داشته است. وی از جمله دانشمندان بزرگ تاریخ بود که  از افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری است.

4-Katy Perry: کتی پری، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی است که به خاطر آهنگ‌های پرطرفداری همچون “Firework” و “Roar” شناخته می‌شود. او یکی از خوانندگان موفق و محبوب در صنعت موسیقی پاپ است. وی از جمله خوانندگان مشهور وسواسی است که از افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری است.

این تحقیق توسط سرکار خانم نارین رحمان پناه جمع آوری و نوشته شده است.

پیج روانشناسی نویسنده

جهت دیدن مقاله کیفیت خواب کلیک کنید

پیج روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *